M. P. | 15. 12. 2022, 15:00

Bodo v Ameriki že v kratkem prepovedali TikTok?

Profimedia

Ameriški politiki so predstavili pobudo zakona, s katerim bi prepovedali delovanje te po vsem svetu zelo priljubljene aplikacije.

Nov predlog zakona republikanskega senatorja Marca Rubia, ob sodelovanju nekaterih demokratskih kongresnikov, pomeni zaostritev ameriške politike proti priljubljenem spletnem družbenem omrežju za deljenje kratkih videoposnetkov TikTok, ki je v lasti pekinškega podjetja ByteDance. Podjetje je leta 2012 ustanovil Zhang Yiming, po svetu pa naj bi imelo že okoli milijardo uporabnikov.

Po besedah politikov je prepoved aplikacije edini način, da "ameriško javnost zaščitijo pred nevarnostjo, ki jo predstavlja družabno omrežje." Za TikTok so namreč prepričani, da je aplikacija tesno povezana s kitajsko komunistično partijo.

Za prepoved TikToka se je že pred leti zavzemal tudi takratni predsednik ZDA Donald Trump, a se njegove grožnje takrat niso uresničile. Ameriška vojska, State Department in ministrstvo za domovinsko varnost so TikTok sicer že omejili za naprave pod njihovim nadzorom.

Ameriški predsednik Joe Biden je že pred tem napovedal, da bo njegova administracija pregledala vsa potencialna tveganja TikToka. A to lahko traja več mesecev.

Ameriški predsednik Joe Biden je že pred tem napovedal, da bo njegova administracija pregledala vsa potencialna tveganja TikToka. A to lahko traja več mesecev.

Profimedia

Ameriški politiki trdijo, da TikTok zbira zasebne podatke Američanov, da kitajske oblasti vplivajo na in tudi cenzurirajo vsebine ter tako vplivajo na njihove volitve.

Poznavalci pravijo, da se algoritem res rahlo prikroji na način, da ta malenkost pogosteje pokaže posnetke domačih uporabnikov. Kar pomeni, da bi posnetke ameriških vplivnežev na TikToku, ki so kritični do oblasti, na omenjeni aplikaciji lahko nekoliko pogosteje predvajali. Ameriških politikov medtem istočasno ne moti, da Facebook in Twitter počneta enako oziroma zbirata podatke o uporabnikih (gre za podjetji, ki nista v kitajski lasti).

Če bi bil zakon sprejet, bi lahko vplival tudi na družbena omrežja v drugih državah, ki jih imajo ZDA za nevarne, med drugim Rusijo, Iran, Severno Korejo in Venezuelo, navaja CNN.

Bi imel ukrep ZDA lahko posledice tudi pri nas?

Za odgovor smo se obrnili na Zorana Savina, direktorja IAB SLovenija, ki se ukvarja z aktivno promocijo in podporo razvoju digitalnega in interaktivnega oglaševanja. "Ne pričakujem, da bi Slovenija oziroma Evropska unija lahko v kratkem naredili kaj takega. Predvsem zato, ker žal nimamo konkurentov," odgovarja Savin.

"Za sedaj lahko samo regulativno zapiramo področja. Kjer pa smo dokaj uspešni, saj smo že marsikaj premaknili v kontekstu zavarovanja uporabnika/potrošnika." 

"Pot je še dolga," pravi Savin in dodaja, da gre na eni strani za stalen bolj za pravice (in nadzor nad utajevanjem podatkov), na drugi strani pa za aktivne politike, ki lahko pripeljejo do evropskih alternativ, ki bodo "privacy first" (zasebnost na prvem mestu, op.a.).

Kritično razmišljanje uporabnikov je nujno

Marko Štamcar, vodja slovenskega Računalniškega muzeja, v katerem si med drugim prizadevajo za odgovorno rabo sodobnih tehnologij, ob tem pravi: "V svetu, kjer smo vsi povezani, so se pojavili novi izzivi, npr. kako prepoznati, da smo pri brezplačnih produktih kot sta TikTok in Instagram, v bistvu mi postali produkt, s katerim razpolaga in služi neka brezobrazna korporacija na drugi strani sveta."

"Glavna motivacija tehnoloških korporacij in tovrstnih aplikacij je, da bi uporabnike zasvojili z njihovo rabo."

V sodelovanju s Francoskim inštitutom v Sloveniji so zato pripravili razstavo na temo družbenih omrežij in delavcev na klik (npr. Wolt in Glovo) ter videonadzora in zasebnosti tako na internetu kot v javnem ter zasebnem življenju. To si je moč ogledati v prostorih muzeja v Šiški vse do 31. 5. 2023. "Skozi interaktivne predstavitve želimo, da bi obiskovalci razvili več kritičnega mišljenja in preudarno uporabljali vse sadove moderne, povezane družbe," opozarja Štamcar.

Novo na Metroplay: Kako se dobro ločiti? | N1 podkast s Suzano Lovec