Špela Šimenc | 4. 8. 2024, 07:00
Prijateljici sta 'na stara leta' uresničili svoje najstniške sanje
Petra Skaberne in Valentina Vovk sta se nekega dne na kavi dogovorili za pogumen in drzen korak, ki jima je spremenil življenje. Letos njuna zgodba praznuje pet let.
Petra Skaberne in Valentina Vovk sta srednješolski sošolki in v tistem času nerazdružljivi prijateljici, ki sta se vedno šalili, da bosta imeli nekoč svoj butik, trgovinico ali galerijo, kjer bosta prodajali same lepe stvari. Potem je prišel študentski čas, obe sta študirali umetnostno zgodovino, a počasi je življenje vsako odpeljalo na svojo stran, obe pa sta ostajali v kulturniških in umetniških krogih. Petra je vrsto let delala kot galeristka, Valentina pa se v zadnjem obdobju ukvarja predvsem z urejanjem interjerjev in novinarskim delom za oddajo TV Ambienti.
Trgovino odprli pol leta pred epidemijo
Nikoli nista zares prekinili stikov in čeprav ti niso bili intenzivni in sta se kdaj le enkrat na leto slišali po telefonu, je vez med njima ostala močna. Ko sta tako nekoč sedeli na kavi, je Petra Valentini omenila, da si želi nečesa svojega, prostor, kjer bi prodajala lepe stvari. In ji mimogrede rekla, naj se ji pridruži. Tisti trenutek sta spet bolj intenzivno začeli pisati svojo zgodbo, ki letos praznuje že pet let. Nanjo sta ponosni, čeprav priznavata, da je polna izzivov. "Jaz se vedno šalim, da nama je zdaj, na stara leta, uspelo realizirati najstniške sanje," pravi Petra, s katero se srečava na ponedeljkovo poletno dopoldne v prijetnem atriju na Mestnem trgu 10.
Trgovina Parada (to ime sta izbrali, ker sta želeli, da pooseblja občutek veličine) je vrata odprla poleti 2019, pol leta prej, preden je udaril koronavirus. Čeprav so bili prvi odzivi nad pričakovanji, pol leta ni bilo dovolj, da bi ju spoznalo veliko ljudi, zato svojega posla nista mogli zelo uspešno prenesti v spletno trgovino, kar je med epidemijo uspevalo nekaterim drugim. Spletna trgovina v današnjem času mora biti, a Petra Skaberne poudari, da je Parada v prvi vrsti fizična trgovina, kjer se človek sprehodi med različnimi estetskimi izdelki, jih potipa, začuti energijo, malo poklepeta, se nasmeji in sprosti.
"Luštno je. To je dejansko postal punkt, kamor se vračajo redne stranke, včasih tudi samo malo poklepetat, si napolnit dušo. Želeli sva si ustvariti stičišče, kjer se svet za trenutek ustavi, kjer človek začuti malo miru. Parada ni samo še ena trgovina, želeli sva ustvariti doživetje," pravi Petra in atrij na omenjenem naslovu je prav zares prostor z dušo. Le nekaj metrov oddaljen od glasnih ulic stare Ljubljane, a s tako drugačno in umirjeno energijo.
Medtem ko sediva in klepetava pod drevesom, (kjer ničkolikokrat sedi kakšen mož in spije kavo, medtem ko njegova gospa brska po trgovini), pride pokukat kar nekaj ljudi. Tukaj se je med trgovinicami in stanovalci ustvarila skupnost, nemalokrat si vzamejo čas za skupno kavo in kratko druženje, kar je v teh hitrih časih že skorajda redkost. To je tudi prostor z neverjetno akustiko, kjer so se že zgodili nekateri dogodki, več pa jih še načrtujejo.
A tako veličastna lokacija pomeni tudi nekaj izzivov, sploh če človek želi prenavljati. To še kako dobro vesta Petra Skaberne in Valentina Vovk, njuna prvotno začrtana časovnica odprtja trgovine se je zavlekla za kar nekaj let. Toliko, da so se s prijatelji začeli šaliti, da bo ime trgovine Next Season.
Nikoli nista podvomili o svojih idejah
Kljub temu pa Petra in Valentina, ki ju v prvi vrsti družita veselje do življenja in pozitivna naravnanost, nista nikoli podvomili, da jima ne bi uspelo. Tudi ko je udarila epidemija in pozneje vojna v Ukrajini, ki je bila po njunih izkušnjah za posel še večji izziv. "Zdi se, da so ljudje v tistem obdobju imeli moralni zadržek pred zapravljanjem," razmišlja naša sogovornica. Do danes se je to sprostilo, opaža pa, da je letošnje poletje v Ljubljani z vidika obiska turistov (vsaj v njuni trgovinici) precej slabše kot pretekla.
A kdor Parado najde, je navdušen. Uspelo jima je ustvariti ponudbo, ki odstopa od podobnih trgovin v bližini, morda tudi zato, ker sta Petra in Valentina po stilu zelo različni (čeprav si delita zanimanje za literaturo, glasbo …). Prva barvita in druga bolj umirjena, včasih druga drugo 'bremzata', drugič spodbujata.
A osnovna estetika jima je skupna. Rezultat je 'creme de la creme' butičnih, ličnih, estetskih izdelkov, večinoma za dom, polovica od njih plod domačih umetnikov, druga polovica skrbno izbranih svetovnih. Pri tem se držita sila preprostega pravila: v trgovinico postavita samo tiste lepe, kakovostne in trajnostne izdelke, ki bi jih tudi sami z veseljem imeli doma.
Ko sta odprli Parado, sta se dogovorili, da preostale svoje projekte postavita v drugi plan. Tako obe lahko srečamo v trgovinici, kamor vsaka s svojo drugačnostjo prinese svojo energijo. Ko je tam Petra, iz zvočnikov prihaja bolj veseljaška, kantri, ska, rokenrol glasba, ko pa je tam Valentina, bo glasba bolj umirjena. Valentina sicer bolj skrbi tudi za spletno stran in družbena omrežja, Petra pa po sili razmer za birokracijo. Vedno znova jo preseneča, kako ogromno dela je s papirologijo. "Pa samo prodajati sva hoteli," se pošali.
Vmes v trgovino kukajo ljudje različnih narodnosti, Petra ob tem omeni, da se celo nekateri turisti vračajo leto za letom, kar jo navdaja s posebnim veseljem. Kot tudi dejstvo, da se veliko strank oglasi, ker so jim Parado priporočili prijatelji. In četudi Petra in Valentina ta trenutek še nista tam, kjer bi želeli biti – radi bi pripeljali za svoj okus fantastičen vzhodnoevropski dizajn – nista in ne bosta vrgli puške v koruzo. Vse v življenju pride ob svojem času in njuna zgodba je najboljši dokaz za to.