Anksioznost ob ponovni socializaciji je resnična (in kako jo obvladati)

6. 5. 2021, 12:07 | Odnosi in psihologija | Piše: N.Z.
Anxiety, Edvard Munch,1894 (foto: profimedia) profimedia

Anxiety, Edvard Munch,1894

Da bi vas ne pričeli preplavljati strahovi, se skušajte osredotočiti na besede sogovornikov.

Pandemijske razmere so večino ljudi prikrajšale za dobro leto socializacije v živo, zato je več kot razumljivo, da bodo nekateri izmed nas izkušali nelagodje ob ponovnih stikih s prijatelji in znanci. Poskušajte videti vračanje v stare rutine predvsem kot proces in bodite s seboj kar se da potrpežljivi.

Pri socialni anksionosti ne gre zgolj za občutek nervoze v bližini neznanih ljudi, temveč lahko preraste v motnjo, ki vas bo motila pri delu, v šoli in vsakodnevnih aktivnostih.

Za vse tiste, ki bi pri sebi zaznali tovrstno simptomatiko, imamo nekaj dobrih psiholoških trikov in nasvetov.

Ustavite se in dihajte


Promotor mentalnega zdravja James Routledge pravi: "Anksioznost je naše naravno stanje in tako, kot imamo vsi neprestano opraviti s svojim mentalnim zdravjem, tako lahko vsak izmed nas postane tudi anksiozen. Ko sem sam nazadnje čutil anksioznost, sem dobil potne roke, pospešil se mi je utrip srca in naenkrat me je obšla želja, da se nekam umaknem."

Routledge pravi, da se v trenutkih anksioznosti spremeni vzorec našega dihanja. Ne da bi se tega prav zares zavedali, pričnemo namreč dihati bolj plitko, vdihi in izdihi pa postanejo hitri in kratki.

"Najprej morate pri sebi to ozavestiti," pravi. "Potem pa si vzemite čas za regulacijo vašega dihanja. Štejte do štiri pri vašem vdihu in do šest pri izdihu. Že samo to bo drastično zamejilo vaše anksiozne občutke."

Ne ukvarjajte se preveč s fizičnimi simptomi

Ko vas je strah pozornosti in sodb drugih ljudi, se to izrazi v fizičnih simptomih rdečice in tresenja. Ker smo prepričani, da so simptomi zelo vidni drugim ljudem, čeravno jih ti v resnici sploh ne opazijo, nas to spravlja v dodatno stisko.

"Če pri sebi opazite fizične simptome, kot so rdečica ali tresavica, nikar ne sklepajte, da je to vidno vsem okoli vas," pravi psihologinja dr. Meg Arroll. "Običajno so drugi ljudje tako okupirani s svojim lastnim umom in tokom misli, da takšnih stvari sploh ne opazijo."

Podvomite v negativen tok misli

Ko ste nervozni, ker ste se prisiljeni družiti, se zlahka prepričate, da so vas vsi 'spregledali' in da so do vas kritično nastrojeni. Morda se vam zdi tudi, da ste dolgočasen sogovornik ali pa, da je vaša celotna fizična pojava predmet ocenjevanj.

"Ko vas bo naslednjih potegnilo v to negativno spiralo, se poskušajte ustaviti in se vprašajte: je to res? Kaj pa, če sem se zgolj prehitro zatekel/zatekla v najhujši možni scenarij?"

Nato se poskušajte osredotočiti predvsem na to, kaj ljudje tisti trenutek govorijo, in preslišite notranje monologe s katastrofičnimi podtoni. Pri premagovanju negativnih misli vam je lahko v pomoč tudi pisanje dnevnika. Z zapisi svojih misli boste lažje ozavestili lastne negativne miselne vzorce.

Poiščite si varno točko

"Če se vam navkljub vsemu zgodi, da vas prične preplavljati anksioznost, si vzemite trenutek za oddih od vsega skupaj. Poiščite si varen prostor, kjer se boste lahko spet zbrali in umirili," dodaja Routledge.

Če vaše druženje poteka na vrtu, se za 5 minut umaknite v tiho sobo, kjer boste lahko zbrali svoje misli.

Pozitivna vizualizacija

Če ste socialno anksioznost izkusili nedavno, naj vas to ne ustavi pri srečevanju prijateljev v prihodnosti. Poskušajte si predstavljati, kako se imate v njihovi družbi dobro. To vam bo pomagalo, da se boste naslednjič v druženje podali z več samozavesti.

"Potovanja s prezasedenim javnim transportom ali zadrževanje v pisarnah, ki so polne ljudi, so ena od najbolj pogostih skrbi po končanju karantenskih ukrepov," pravi Arrollova. "Da bi se s tem izzivi najbolje soočili, gre še naprej delovati v skladu s še obstoječimi proticovidnimi ukrepi, hkrati pa se krepiti s pozitivno vizualizacijo. Poskusite si predstavljati sami sebe, kako korak po korak sproščeno in neobremenjeno vstopate v situacije, ki vas sicer plašijo. Na ta način boste vaš um, ki se 'boji neznanega', pomirili s taktikami, ki jim bo lahko sledil, ko se boste v situaciji tudi zares znašli."

Imejte potrpljenje s seboj

Zadnje leto ni bilo najbolj prijazno do nas, zato si dajte vsaj vi kakšen odpustek. Bodite prijazni do sebe in se stvari lotevajte z dovolj potrpežljivosti.

"In nikar ne podležite občutku, da morate na vsako zahtevo drugih odgovoriti pritrdilo," je še jasen Routledge. "Prisluhnite svojemu umu, tako kot sicer prisluhnete telesu. Če potrebujete poživitev, si to tudi dovolite."