Generacija Z je prva generacija, ki aktivno zavrača pivsko kulturo in išče drugačne načine preživljanja prostega časa.
Če na začetku novega tisočletja kot najstniki skupaj z vrstniki niste želeli raziskovati pivske kulture (od legendarnega piva za mlade Bandidos Ice pa do džus vodke in podobnih mešanic), ste bili hitro označeni za čudne. To najbrž pove marsikaj o previsoki družbeni toleranci do alkohola, ampak tako je pač bilo. Eksperimentiranje z alkoholom je v zahodnih kulturah, piše BBC, veljalo za obred prehoda v odraslost, v odrasli dobi pa je alkohol zaznamoval številne družabne dogodke, od praznovanj do službenih srečanj in večerov s prijatelji.
Pa danes? Če gre verjeti statistikam, je slika za mlajšo generacijo precej drugačna. Vse namreč kaže, da je generacija Z prva generacija, ki aktivno zavrača pivsko kulturo in išče drugačne načine preživljanja prostega časa.
Razlogi za to so različni: nekateri so poskusili, a po nekaj nočeh, ki se jih komajda spomnijo, in brutalnih mačkih ugotovili, da to ni zanje. Drugi so nehali piti med pandemijo, ko ni bilo priložnosti za socializiranje, in spoznali, da jim to precej ustreza. Tretji niso niti začeli, saj se veliko bolj kot generacije pred njimi zavedajo vseh zdravstvenih tveganj, ki spremljajo pitje alkohola – le da njihovi vrstniki v nasprotju s prejšnjimi generacijami v tem ne vidijo ničesar nenavadnega.
Morda vas zanima tudi:
- "Mamice, ki vinčkajo": zakaj kozarček vina ob večerih ni najboljša metoda za soočanje s stresom
- TOP 5: Kam v Ljubljani na kozarec kakovostnega vina?
Če že, se jim bolj nenavadni zdijo milenijci, ki na družbenih omrežjih, kot je TikTok, delijo spomine na svojo mladost, izdatno zavito v alkoholne hlape: vsak drugi dan v klubu, poleti na festivalih, z mačkom na predavanjih z razmazanimi ličili prejšnjega dne, pijana hoja po mestnih ulicah, pivo in cigareta po faksu, ki sta se podaljšala v pitje do jutra, in pohod po lokalnih beznicah ... Če so današnji trideset- do štiridesetletniki ob teh podobah nostalgični, pa številni današnji mladi v njih ne vidijo niti kančka privlačnosti.
V nasprotju z glorificiranjem "kulture zabave", ki je bila zelo prisotna pri milenijcih in generaciji X, je za mlajše značilno glorificiranje "kulture velnesa": ustrezna prehrana, telesna kondicija, pa dobro mentalno zdravje, s katerim imajo številni mladi zaradi nestabilne prihodnosti že tako težave, pitje alkohola pa jih lahko še poslabša.
Po podatkih ameriškega podjetja za analizo podatkov Nielsen je lani kar 45 % pripadnikov generacije Z, starejših od 21 let, dejalo, da nikoli niso pili alkohola. Da je alkohol strup, njihovo miselnost povzema San Francisco Chronicle, ali pa poudarjajo, da komaj kupijo živila za čez mesec, kje je šele to, da bi zapravljali za alkohol.
Poleg tega zlorabo alkohola povezujejo z izgubo nadzora, kar je zelo nizko na lestvici njihovih prioritet: če že svet razpada, želijo imeti pod nadzorom vsaj svoja življenja. In seveda: ker je velik del njihovih življenj zdaj na družbenih omrežjih, je večje tveganje tudi za to, da bo pijana napaka posneta in kje objavljena.
@pairingsofficial #fyp #genz #alcoholfreejourney #healthy #weightloss #food #genzlife #skincare #beauty #trends #doctor #nutrition #science ♬ Lofi Vibes - Gentle State
Vino brez alkohola, brezalkoholni gin ...
Naraščajoči trend so že zaznali proizvajalci alkohola, ki so se znašli v težavah. Mladi generacije Z se torej odpovedujejo alkoholu, milenijci so vse starejši in prav tako pijejo manj, generacija babyboomerjev, ki so vsaj v ZDA veljali za daleč največje porabnike alkohola, sploh vina, pa se počasi upokojuje in za alkohol porabi manj denarja.
Vse kaže, da ima prav vino med mladimi najslabši zgled, tudi ker ni nikjer navedenih njegovih hranilnih vrednosti in ker se jim zdi elitistično. Proizvajalci vin se jim tako trudijo približati s kompromisi, kot so vina z manjšo vsebnostjo alkohola, denimo 6 %.
Slovensko podjetje Puklavec Family Wines je pred kratkim predstavilo rumeni muškat s 6 % alkohola, namenjeno mlajšim potrošnikom, ki iščejo lahkotnejše, bolj pitne in predvsem bolj 'velnes-prijazne' alternative tradicionalnim vinom, v slovenskih trgovinah pa je na voljo tudi že kar nekaj brezalkoholnih vin različnih tujih znamk.
Pravi razcvet doživljajo tudi brezalkoholna piva: med tujimi sta zelo priljubljena denimo Heineken 0.0 in Guinness 0.0, vendar tudi slovenski proizvajalci ne zaostajajo. Prvo brezalkoholno pivo na slovenskem trgu je razvil Union, ki danes ponuja številne različice, tudi 0.0. izotonični Radler, ravno tako pa v 0.0 različici lahko dobite Laško pivo.
Še nekaj mednarodnih blagovnih znamk, ki ponujajo 'alkoholne' pijače brez alkohola, so Seedlip, osredotočena na brezalkoholne gine, Lyre's, priljubljen med barmani, ki ponuja viskije, rume, grenčice in druge pijače brez alkohola, Ghia, ki stavi tudi na privlačno embalažo za Instagram, in Aperitif, znamka brezalkoholnega aperola, ki ga lahko uporabite za bolj zdrav aperol spritz brez slabe vesti.