9. 12. 2022, 17:45 | Vir: STA

Finančni inšpektorji bi odslej radi uporabljali sledilne naprave

Profimedia

Pravijo, da bi se s tem učinkovitost njihovega dela močno povečala. Preberite več.

Predlagane spremembe zakona o finančni upravi, ki bi finančnim inšpektorjem med drugim pod posebnimi pogoji omogočile uporabo sledilnih naprav, bi močno povečale učinkovitost nadzora nezakonitih pošiljk, poudarjajo na Finančni upravi Republike Slovenije. 

Spremembe bi inšpektorjem ob sumu hujših kršitev davčnih predpisov med drugim omogočile tajno nameščanje sledilnih naprav na blago. 

Pretirana pooblastila?

To je v delu javnosti sprožilo polemike, ali ne gre pri takšnem ukrepu za pretirana pooblastila; sploh ker bi Finančna uprava Republike Slovenije o uporabi ukrepa presojal brez zunanjega nadzora. Očitke, da bi šlo za pretirana pooblastila pa odločno zavračajo.

Kot je poudarila direktorica uprave za nadzor na Finančni upravi Republike Slovenije Damjana Slapar Burkat, bi bila uporaba sledilne naprave dovoljena samo na zunanjem delu prevoznega sredstva, inšpektorji pa bi lahko nadzirali samo blago in ne ljudi. "Pridobitev sodne odredbe zato ni potrebna," je dejala.

O uporabi sledilne naprave bi odločala s strani predstojnika Fursa pooblaščena oseba, vsaka uporaba pa bi bila natančno zabeležena.

Ukrep bi bil dovoljen izključno v finančni preiskavi. "Že to krog inšpektorjev oziroma uslužbencev zelo zmanjša, saj se finančna preiskava izvaja izključno na generalnem finančnem uradu v sektorju za preiskave, kjer dela omejeno število zaposlenih. Samo ti bi lahko predlagali uporabo tega ukrepa," je vodja sektorja za preiskave Bojan Vodopivec odgovoril na očitke o možnosti zlorab. Še dodatna omejitev pa je po njegovih besedah to, da sledilnih naprav ne bi smeli namestiti, če bi bilo mogoče informacije pridobiti na drug način.

Sledenje bi uporabljali za zaseg tobaka

 Ob tem so predstavili nedavni zaseg večje količine tobaka:

  • na podlagi lastnih informacij in informacij mednarodnih organov so odkrili in zasegli celotno linijo za proizvodnjo drobno rezanega tobaka. Zasegli so 2,78 tone tobačnih listov in 786 kilogramov drobno rezanega tobaka, pakiranega v vrečah za nadaljnjo nezakonito prodajo. S tem so preprečili davčno utajo v višini 460.000 evrov."Od julija letos, ko naj bi bila vzpostavljena ta proizvodnja, bi lahko storilci predelali 19 ton tobačnih listov, kar pomeni približno 2,5 milijona evrov utajenih dajatev iz naslova trošarin in DDV.

Teh primerov naj bi bilo več: pogosto je, da zasežejo tovornjak s pošiljko tobačnih listov, za katero piše, da bo prek Slovenije le potovala naprej, vendar v resnici ne zapusti Evropske unije. Na območju Evropske unije naj bi se ti listi torej predelali v tobačne izdelke, namenjene kajenju. To pa je pomembno, ker tobačni listi niso obremenjeni s trošarinami, rezan tobak in drugi tobačni izdelki pa so. Tako naj bi se torej izogibali plačilu trošarin.

Lani in letos so zasegli skupno 86.180 kilogramov tobaka. Skupna vrednost trošarin in DDV, za katere bi bila država prikrajšana v primeru prodaje na črno, presega 11,5 milijona evrov, je še povedal Vodopivec.

Brez zunanjega nadzora

V uradu informacijske pooblaščenke Mojce Prelesnik menijo, da bi bilo ustrezneje, če bi finančni inšpektorji sledilnike nameščali samo, če bi dobili zeleno luč sodišča. Odločanje s strani predstojnika pooblaščene osebe poraja dvom, ali je to zadostna varovalka za zagotavljanje zakonitosti izvajanja ukrepa in preprečevanje zlorab pooblastila za druge namene sledenja, pravijo.

Informacijska pooblaščenka se sprašuje tudi, ali bo v praksi res mogoče ločiti podatke o lokaciji blaga od podatkov o osebah. "Pri tem je pomembno, da je v končni fazi namen nadzora izsleditev in ukrepanje proti kršiteljem, ki so lahko tudi konkretne odgovorne osebe poslovnih subjektov," so še navedli.

Kako se na to odzivajo pravniki?

Na to je opozoril tudi pravni strokovnjak Rajko Pirnat. "Zadeva je res mejna," je ocenil. "Sledilne naprave bodo nameščali v finančnih preiskavah za najhujše davčne prekrške. Lahko se strinjam z oceno, da so v upravnih postopkih standardi glede poseganja v zasebnost nekoliko nižji, vendar bi moral predlagatelj bolj jasno pojasniti, zakaj bi bila ureditev, ki bi predvidevala sodno odredbo za uporabo tajnih metod in sredstev, toliko obremenjujoča, da ukrepa sledenja ne bi mogli izvajati," je še ocenil.

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol