23. 10. 2022, 14:10 | Vir: Metropolitan

Ali lahko mladim pisateljem v Sloveniji sploh uspe?

Šimen Zupančič

Biti "eden izmed mnogih", ki izda knjižno uspešnico, ni tako preprosta naloga, kot bi si mnogi mislili. Potrebno je več kot samo domišljija in ideja za zgodbo.

Simona Hana Boc je direktorica založbe CHIARA, ki je za revijo Metropolitan spregovorila o procesu izdaje knjig, začetkih pisanja in tudi, kako pomembno je po izdaji knjige oglaševanje. 

Po katerih kriterijih se kot urednica odločite, kateri zapis sprejmete ali zavrnete?

Kriterijev je več. Oceniti je treba, ali je vsebina knjige primerna za širšo javnost in bo s tem prinesla tako prodajo, da se bodo vsaj pokrili stroški izdaje knjige. Včasih je kriterij zanimivost vsebine, za katero je vredno tvegati, da morda tudi ne bo dosegla širšega občinstva, je pa sporočilo, ki ga nosi, vseeno tako zanimivo in pomembno, da se odločimo za izdajo.

Zgodi se, da neka knjiga zaživi oziroma jo bralci prepoznajo šele nekaj let po tem, ko je bila natisnjena.

Kakšne se dejanske možnosti, da mlad, neuveljavljen pisatelj ali pisateljica v Sloveniji izda knjigo pri založbi?

Možnosti so vedno. Pri nas smo pravkar začeli sodelovati z mlado pisateljico, ki nam je v izdajo ponudila svoj prvenec. Po prebranem besedilu je bilo jasno, da je knjiga odlično napisana, zato smo se odločili za sodelovanje.

Je izdaja knjige težek in dolgotrajen postopek?

V izdajo knjige je vloženega veliko dela različnih poklicev. Pisec, ilustrator, prevajalec, lektor, urednik, oblikovalec, včasih specifičen strokovnjak za pregled pravilnosti vsebine, tiskar in na koncu dobra marketinška ekipa. Dolžina postopka izdaje je odvisna od vrste knjige. Od treh mesecev pa tudi do enega leta.

Recimo, da ima nekdo zapis, ki ga želi spremeniti v knjigo. Kaj bi mu svetovali?

Za začetek predlagam, da svoje zapise pokaže nekaj ljudem. Nekomu, ki mu zaupajo, nekomu, ki se spozna na knjige, da bo lahko podal konstruktivno kritiko napisanega. Lahko tudi drugemu sorodnemu avtorju. Poiščejo naj založbo, ki vsebinsko ustreza napisani knjigi.

Je potencial za dobro marketinško oglaševanje pomemben vidik pri tem, za katero knjigo se odločite?

Knjige ni preprosto prodati. Vsaka ima namreč svoje bralce. To pomeni, da neprestano odkrivamo nove možnosti, nove poti, kjer bi lahko knjigo predstavili. Prej sem omenila mlado pisateljico, s katero smo začeli sodelovati. Zelo sem bila vesela njenega pristopa k izdaji knjige.

Skupaj z odlično knjigo je namreč ponudila zelo veliko možnosti, kjer lahko pomaga pri promociji knjige. To pomeni, da dobro razume celostno sliko vloge sodobnega avtorja.

Dober prodajni rezultat je vedno rezultat intenzivnega sodelovanja avtorja in založnika. Ni več dovolj, da avtor odda vsebino knjige in s tem konča svoje delo. Potrebna je interakcija z bralci. Bralci radi posegamo po knjigah, ki so žive. O katerih se piše, avtorji komunicirajo z bralci, se pojavljajo v intervjujih, na predstavitvah, v oddajah, so aktivni na družbenih omrežjih. 

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol