Anja Oman | 21. 12. 2020, 08:54

Kultura, šport in gostinstvo v Sloveniji ta trenutek: "Komaj čakamo, da spet odpremo svoja vrata!"

Osebni arhiv

Pandemija je močno vplivala na slovensko gospodarstvo. Skoraj ga ni podjetja, ki se ga njene posledice ne bi dotaknile. Zato so mi toliko bolj v oči stopili tisti, ki so še vedno vidni, glasni, ki so se bili sposobni (in zmožni) nekako prilagoditi na situacijo. Zakaj so drugačni? V kaj verjamejo? 

Pogovarjala sem se z Marušo Krušič, glavno plesno trenerko v plesni šoli Plesno mesto, z Luko Šaronja, najemnikom restavracij Hiša pod gradom in PicaRole Šiška ter Katjo Kac iz založbe KUD Sodobnost International. Prihajajo s področij kulture, športa in gostinstva, treh panog, ki so med najbolj prizadetimi. 

Kaj se je zgodilo marca, ko ste izvedeli, da morate zapreti vrata? Kaj so bili prvi koraki? 

Maruša Krušič, Plesno mesto: "Šok. Čeprav se je veliko govorilo o virusu drugje po svetu in Evropi, se nismo popolnoma zavedali razsežnosti s katerimi bo prizadel Slovenijo in naša življenja. Ko so tisti četrtek sporočili, da se s ponedeljkom zaprejo vrtci in šole, smo nemudoma odpovedali vse tečaje in imeli krizni sestanek. Takrat še nismo vedeli, kakšne bodo izgube, kaj bo z najemnino in našimi plesalci. Kaj bo s tekmovalci, tekmami... Potem pa smo se hitro začeli prilagajati. Treninge in vaje smo, sicer v zelo omejen obsegu, prestavili na Zoom, hkrati pa smo začeli z online učnimi plesnimi videi za najmlajše." 

Katja Kac, KUD Sodobnost International: "Glede na to, da so knjigarne zaprte, smo več pozornosti namenili navzočnosti na spletu, spletni promociji in prodaji. Nekatere promocijske aktivnosti, na primer obiski avtorjev in ilustratorjev, so prestavljene, kljub temu pa se trudimo predstavljati novosti prek spleta: na naši spletni strani vsak teden predstavimo novega avtorja oziroma ilustratorja – posnamemo pogovore in video predstavitve knjig, bralce pa poskušamo na različne načine povabiti k sodelovanju. Na spletni strani lahko rešijo kviz, postavljajo vprašanja in sodelujejo v nagradnih igrah."

"Promet se nam je čez noč zmanjšal za 70%." - Luka Šaronja

Luka Šaronja, Hiša pod gradom, PicaRole: "Ob prvem zaprtju smo že imeli urejeno dostavo preko obeh ponudnikov dostave (Wolt in eHrana), ki smo jo takrat izkoristili. Takrat smo štartali tudi s svojo dostavo, za katero smo se junija odločili, da je ne bomo imeli več oz. da bomo ostali samo pri ponudnikih dostave. Povečali smo oglaševanje na družbenih omrežjih. Razdelili smo tudi velike količine letakov. Velik problem je bil, ker se nam je čez noč promet zmanjšal za 70 odstotkov in smo imeli močno zmanjšan denarni tok. To smo rešili z dodatnim kreditom." 

Osebni arhiv
Kateri so največji izzivi s katerimi se srečujete, kaj je najtežje? 

Maruša Krušič, Plesno mesto: "Ohranjati stik, motivacijo plesalcev. Trudimo se, da bi bili treningi čimbolj zanimivi in efektivni, največ težav nam dela raznolikost, ker se mnogo stvari na daljavo ne da izvajati. Največ energije vlagamo v motivacijo plesalcev, saj je preko ekrana, brez osebnega stika, toliko težje plesalcem obdržati fokus.  Sodelujemo z različnimi koreografi in trenerji, se povezujemo in si drug drugemu pomagamo, saj smo v tem trenutku vsi v istem položaju. Najbolj od vsega pogrešamo druženje, spodbujanje, oseben stik in dotik. Tega smo plesalci vajeni in to potrebujemo. Hkrati pa nam je trening dobrodošla sprostitev in prepotrebna rekreacija po celodnevnem šolanju na daljavo in stresnemu učenju."

Najbolj od vsega pogrešamo druženje, spodbujanje, oseben stik in dotik. Tega smo plesalci vajeni in to potrebujemo. - Maruša Krušič

Katja Kac, KUD Sodobnost International: "Ker so običajni prodajni kanali zaprti, je bil najtežji in največji izziv nadomestiti običajni dohodek od fizične prodaje v knjigarnah. V ta namen smo osvežili spletno stran, premislili o novih prodajnih poteh ter akcijah. Strankam smo ponudili brezplačno poštnino ter popuste na določene knjige. Spremenila se je tudi dinamika dela zaradi dela od doma."

Luka Šaronja, Hiša pod gradom, PicaRole: "Najtežje je bilo obdržati optimizem. Glede na to, da smo gostinci eni izmed tistih, ki se jih tretira kot najbolj nevarne za širjenje virusa, smo bili prvi zaprti in bomo zadnji odprti. Potrebni so jekleni živci, da prenašaš ta pritisk, da vztrajaš in ne veš, koliko časa bo trajalo. Sam sem nehal spremljati poročila in socialna omrežja, ker so tam samo negativne informacije."

Plesno mesto
Katere so po vašem mnenju lastnosti ljudi, ki so v teh trenutkih pomembne za posel?

Maruša Krušič, Plesno mesto: "Pomembna se mi zdi hitra prilagodljivost na spremembe, optimizem, samozavest in zaupanje vase in svoje sposobnosti."

Katja Kac, KUD Sodobnost International: "Predvsem izvirnost in občutek za skupnost, iznajdljivo iskanje novih poti, da bi dosegli zastavljene cilje. Kljub temu da se je pot spremenila, je vizija ostala enaka, to pa vlije dovolj optimizma in volje za nadaljevanje tudi v težkih razmerah. Veliko nam pomenijo spodbude, ki jih dobivamo od naših bralk in bralcev. Pomaga tudi zavest, da sta kultura in z njo knjiga zelo pomembni, da nas to kot narod definira."

Veliko nam pomenijo spodbude, ki jih dobivamo od naših bralk in bralcev. Pomaga zavest, da sta kultura in z njo knjiga zelo pomembni. - Katja Kac

Luka Šaronja, Hiša pod gradom, PicaRole: "Vsekakor je pomembno, da se osredotočiš na to, kaj lahko v dani situaciji narediš, da iščeš rešitve tam, kjer lahko kaj spremeniš. Izpostavil bi vztrajnost, inovativnost in pravo miselnost. Glede na situacijo, se je hitro pokazalo, kdo od ekipe je lojalen in kdo ne. Kdo razume, da nismo sami krivi za nastalo situacijo, ker ne bi znali delat, ampak, da je celotno gospodarstvo v istih težavah. Potrebno je bilo veliko prilagajanja. Na trenutno ekipo sem izredno ponosen in vsi komaj čakamo, da spet odpremo vrata in sprejmemo goste."

KUD Sodobnost International
Kako gledate na prihodnost? Bodo kakšne posledice zaradi korone, imate kakšne posebne načrte?

Maruša Krušič, Plesno mesto: "Upam in verjamem, da bo po končanem korona obdobju zanimanje za šport in rekreacijo ter sproščeno druženje v dvoranah še večje, saj je to ena od stvari, ki jih ljudje v trenutni situaciji najbolj pogrešamo. Vsi pa si seveda zelimo, da se stvari čimprej vrnejo nazaj na ustaljene tirnice. Ostala bo hvaležnost za vse stvari, ki so se nam še pred nekaj meseci zdele samoumevne. Upam, da tudi povezanost in sodelovanje ‘konkurence’.

Katja Kac, KUD Sodobnost International: "Upamo, da se knjigarne, knjižnice in šole čim prej odprejo, saj spletna prodaja ne more nadomestiti fizične. Prav tako se veselimo stika z bralci na literarnih dogodkih in seminarjih ter obiskov avtorjev; teh bo v prihodnjem letu še več, kot smo jih sprva načrtovali. Kljub temu bomo skušali ohraniti spletne aktivnosti, ki smo jih vzpostavili med pandemijo, saj smo z njimi dosegli bralce, ki jih sicer morda ne bi. Količina časa, ki smo ga namenili prisotnosti na spletu, je bistveno večja, kot bi bila sicer. Obseg programa ostaja enak, kot smo ga načrtovali."

Luka Šaronja, Hiša pod gradom, PicaRole: "Ko gredo stvari slabo kot zdaj, ljudje mislijo, da bo to večno trajalo. Enako, kot pred korono, so vsi pričakovali, da bo vse super v nedogled. Sam sem novembra 2019 videl, da se moramo bolj preusmeriti na slovenske goste, ker smo bili čisto preveč odvisni od turistov. Tako je nastala ideja za Pica Role, ki smo jih dodali v pondbo januarja 2020. Čas za to je bil odličen. Načrti za naprej so, da na obeh lokacijah zagotovimo najboljšo kakovost in izkušnjo našim zvestim strankam. Na prihodnost gledam pozitivno, saj bo tudi to minilo in bomo kmalu spet odprti."

Trije različni sogovorci iz treh različnih področij vsi povejo, da je brez iznajdljivosti, izvirnosti, prilagajanja in upanja težko. V resnici kadarkoli, še bolj pa v tem trenutku. Z optimizmom zrejo v prihodnost in iz tega črpajo vso svojo motivacijo in energijo. Vsi komaj čakamo, da odprejo svoja vrata in se lahko poslu spet posvetijo v celoti. Kot pravi Luka Šaronja: "Kmalu." 

Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del