N. V. | 2. 7. 2022, 11:16

Kaj je bolj zdravo: nositi modrček ali ne?

Profimedia/fotomontaža
Kaj je bolj zdravo: nositi modrček ali ne? (foto: Profimedia/fotomontaža)

Preverili smo, kaj pravijo strokovnjaki: je modrček koristen? Feministke namreč nagovarjajo k temu, da "osvobodimo ženske bradavičke".

Leta 2012 je igralka in aktivistka Lina Esco s kampanjo (ki ji je sledil istoimenski film) v kolektivno zavest uvedla besedno zvezo "Free the Nipple" ("osvobodimo ženske bradavičke") za dekriminalizacijo in destigmatizacijo ženske golote v javnosti.

Profimedia
Lina Esco

Lina Esco

Gibanje se je hitro prijelo s pomočjo:

  • pozornosti slavnih osebnosti, kot so Rihanna, Chelsea Handler in Miley Cyrus,
  • žensk, ki so v hordah protestirale proti javnim zakonom o tem, da ženska ne sme biti zgoraj brez,
  • protestom proti Instagramovim pravilom, ki prepovedujejo ženske bradavičke na družbenih medijih, medtem ko moškim dovoljujejo, da svobodno razkrivajo iste dele telesa brez sramu ali posledic. Instagram je kasneje v svojih smernicah skupnosti pojasnil, da so "fotografije brazgotin po mastektomiji in žensk, ki aktivno dojijo, dovoljene. Tudi golota na fotografijah slik in kipov je v redu".
Profimedia/fotomontaža

"Biti zgoraj brez je tisto, kar smo morale storiti, da smo začele pravi dialog o enakosti," je Escova povedala za Time leta 2014, ko je izšel njen film. "Ne gre za to, da želim biti zgoraj brez; gre za enakost, gre za to, da imam izbiro."

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Lina Esco (@linaesco)

Zgoraj brez, ali brez modrčka?

In medtem ko se je gibanje "osvobodimo ženske bradavičke" sprva osredotočala na to, da rek vzamemo dobesedno, in so ženske popolnoma zgoraj brez, je v zadnjem času gibanje zajelo tudi pogovore o tem, da bi moralo biti sprejemljivo, če ženska pod oblačili nima nedrčka.

Laura Tempesta, strokovnjakinja za nedrčke z magisterijem iz oblikovanja spodnjega perila in ustanoviteljica Bravolution, pravi za Teen Vogue, da smo na točki, kjer "ženske ne želijo več prenašati nelagodja zaradi nošenja nedrčka in izzivajo kulturne navade, ki narekujejo, da morajo biti njihove prsi prekrite in omejene".

To so podprle znane osebnosti, kot so Kendall Jenner, Camila Mendes in Bella Thorne: demonstrirale in govorile so o sprostitvi bradavice pod blagom.

Profimedia/fotomontaža

Leta 2015 je postal viralen protest "No Bra, No Problem" ("ni nedrčka, ni problema"), potem ko je bila v Ameriki disciplinsko kaznovana študentka, ker naj bi zaradi pomanjkanja nedrčka "nekomu postalo neprijetno". Gibanje se je opisalo kot "gibanje za enakost spolov, pravice žensk in udobje".

Ne da je to dejstvo nujno presenetljivo. "Ženska telesa se v javnem prostoru obravnavajo kot sporen teren," je za Teen Vogue povedala Deborah J. Cohan, izredna profesorica sociologije na Univerzi Južne Karoline v Beaufortu.

Zgodovina zavračanja modrca

Zgoraj omenjeni študentje niso bili prvi ljudje, ki so se zoperstavili nadzoru nad ženskimi telesi ali družbenim standardom, ki prispevajo k neizgovorjenemu pravilu, da morajo ženske nositi nedrčke.

Verjetno ste že slišali za ameriško gibanje "sežiganja nedrčkov" iz šestdesetih in sedemdesetih let prejšnjega stoletja. Trop feministk, ki množično zažigajo svoje nedrčke, je pravzaprav mit, ki izhaja iz demonstracij za osvoboditev žensk, ko so ženske vrgle na videz antifeministične predmete v smetnjak, ki so ga za kratek čas zažgale.

Medtem ko so ženske posodo – znano kot "smetnjak svobode" – napolnile z različnimi stvarmi (kot so čevlji z visokimi petami, umetne trepalnice in ženske revije), so bili vključeni tudi nedrčki, ki so bili predmet, za katerega Cohanova pravi, da je "zadušil [ženski] čut svobode".

Podoba nedrčkov, ki se zavržejo, je bila tista, ki je bila ujeta, objavljena ameriških v medijih in zacementirana v zavesti družbe kot simbol feminističnega gibanja – in to pogosto ne v dobrem smislu.

Profimedia

Seveda vemo, da odločitev o nošenju modrca ni samo politična. Za mnoge ljudi obstajajo tudi druga vprašanja, naprimer:

Ali me bo brez modrčka bolel hrbet?

Nedrčki niso samo sredstvo za nadzor nad ženskimi telesi. So tudi tehnična oblačila, ki so skrbno oblikovana za zagotavljanje fizične podpore - in to z dobrim razlogom.

Andrea Madrigrano, kirurginja dojk in izredna profesorica kirurgije na Medicinskem centru Univerze Rush v Chicagu, za Teen Vogue pove, da je ena največjih diagnoz, s katerimi se sooča poleg raka dojke, bolečina v dojki.

In čeprav je običajno hormonske narave (zlasti pri mladih ženskah), je lahko pri ženskah z velikimi prsmi bolečina pogosto posledica vnetja prsnega koša, ker se mišice, na katere prsi ležijo, napnejo. "Če imate tri- ali štiri- ali pet- ali šest kilogramov težko dojko, ki samo leži na mišici in se premika, lahko povzroči napetost, nato pa lahko premakne vašo držo naprej za kompenzacijo teže," je povedala za Teen Vouge.

Tu lahko nedrček pride zelo prav. "Dober, podporni modrček odvzame to težo s hrbta in ramen," pravi Madrigranova. "Osemdeset odstotkov teže se nato prenese na trak in strukturo nedrčka."

Pravilna izbira nedrčka

Seveda ugotavlja, da je pomembno, da se nedrček pravilno prilega, sicer lahko povzroči kopanje v ramenih ali trupu, kar bo samo prispevalo k večji bolečini.

"Nedrček mora biti nameščen tako, da ne omejuje gibanja reber pri dihanju," za Teen Vouge pravi Karen Erickson, kiropraktinja. "Ne nosite nedrčkov, ki se zarežejo v telo. Košarica nedrčka naj podpira, ne pa stiska prsi. Prsi potrebujejo stalen limfni tok, da ostanejo zdrave. [...] Naramnice naj bodo dovolj široke, da se ne zarijejo v ramena. Dolžina naramnic mora biti prilagojena tako, da podpirajo, ne pa da vlečejo ramena."

Če imam velike prsi, torej moram nositi nedrček?

To pa ne pomeni, da je nošenje nedrčka edini način za preprečevanje ali zmanjšanje bolečin v hrbtu, če imate velike prsi.

"Delo na krepitvi stabilizatorjev hrbta, raztezanje in dobra biomehanika dihanja so vedno koristni, ko gre za držo in bolečino," je za Teen Vogue povedala Kristina Petrocco-Napuli, kiropraktinja in članica Sveta za zdravje žensk Ameriškega združenja kiropraktikov.

Priporoča, da delate raztezne vaje, ki odprejo prsni koš, da se izognete sklanjanju in uporabite uteži za krepitev hrbtnih mišic. Predlaga tudi jogo ali pilates ("ki lahko pomaga pri raztezanju, krepitvi in dihanju"), masažo (ki "lahko pomaga olajšati zategnjene in napete mišice v hrbtu") in obisk kiropraktika (ki "lahko pomaga pri lajšanju bolečin v hrbtenici in rebrih").

Bodo prsi v prihodnosti bolj povešene, če bom zdaj brez nedrčka?

To je pravljica, stara kot čas: če zdaj opustite nedrčke, bo verjetnost, da se bodo vaše prsi kasneje občutno povesile.

"V nasprotju s splošnim prepričanjem ni nikakršnih znanstvenih dokazov, da nošenje nedrčka preprečuje povešanje prsi, [stanje, znano kot] ptoza dojk," pravi Tempestova.

"Ptoza pride s starostjo in težo ter se pojavi ne glede na to, ali ženska nosi modrček ali ne."

Namreč povešenost dojk je v veliki meri povezana z gostoto dojk, ne pa z opustitvijo nošenja nedrčka: tiste, ki imajo v prsih več vlaknin kot maščobe (torej bolj goste prsi), imajo manj možnosti, da bodo njihove prsi hitro povešene.

Kaj lahko torej storim, da se mi prsi ne povesijo?

Medtem ko je povešenost dojk nekaj normalnega in se vam tega ni treba sramovati, je tudi povsem v redu, če želite to preprečiti. In če je temu tako, obstaja dobra novica: izjema pri vsem tem je vadba.

"Ko izvajate intenzivno vadbo in se prsi premikajo gor in dol ter od ene strani do druge, lahko pride do raztezanja vezi (vezivnega tkiva) in kože na površini," pravi Madrigranova in poudarja, da je nošenje nedrčka med vadbo vsekakor pomembno pri preprečevanju poškodb in bolečin.

Spremljajte Metropolitan na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.