Uredništvo | 29. 8. 2023, 20:00

Turiste smo vprašali, kaj menijo o slovenskih vinjetah. Darsu bi predlagali, da ...

Srdjan Živulovič/Bobo

Ali tujci sploh vedo, da morajo imeti za uporabo naših avtocest elektronsko vinjeto? Povedali so nam, kakšne težave in skrbi jih pestijo glede plačevanja cestnin pri nas.

Od 1. decembra 2021 so v Sloveniji za plačilo cestnine za cestninske ceste na voljo elektronske vinjete, ki so nadomestile klasične nalepke. Ena od novosti, ki jih je prinesla e-vinjeta, je, da njena veljavnost ni več vezana na koledarsko leto, temveč velja eno leto od izbranega datuma.

A turisti, ki pridejo k nam na dopust in raziskovat našo edinstveno deželo, ne potrebujejo enoletnih vinjet. Kakšne možnosti so jim na voljo in kako se te za njih obnesejo v praksi? Vprašanje smo zastavili na enem od popotniških forumov na Facebooku, nanj pa dobili številne odzive.

Profimedia

Bolje kot prej

Večina se je na vprašanje odzvala zelo pozitivno in sistem elektronskih vinjet pohvalila. Za sam promet oziroma potovanje skozi našo državo se jim zdi tak sistem hitrejši in veliko bolj praktičen. "Elektronske vinjete so super, enkrat plačaš in se pelješ, brez čakanja na cestninskih postajah, da voznik pred teboj najde drobiž za plačilo," je odgovoril komentator David iz Avstralije. Že kmalu je nekdo vprašal, mar ni tako povsod po Evropi, na kar so mu odgovorili, da imajo v Italiji, na Hrvaškem in v Grčiji, ki so prav tako turistično zelo obiskane države, še vedno le fizične cestninske postaje. 

A kot smo lahko že kmalu ugotovili, se pri večini tujih obiskovalcev zatakne pri dolžini vinjet, ki so pri nas na voljo, te pa so: letna, polletna, mesečna in tedenska. 

Elektronske vinjete je mogoče kupiti na spletu ali na fizičnih prodajnih mestih.

Elektronske vinjete je mogoče kupiti na spletu ali na fizičnih prodajnih mestih.

Avtokampi.si

Za ene predolga, za druge prekratka

"V Sloveniji sem ostal osem dni, a sem moral plačati enomesečno vinjeto, to se mi ni zdelo prav," se je oglasil nekdo. Z njim se je strinjalo veliko število komentatorjev, ki so za primer navedli Avstrijo in Slovaško, kjer so na voljo tudi 10-dnevne vinjete

"Če najameš namestitev za en teden, je 10-dnevna vinjeta boljša in za voznika manj stresna. Na voljo imaš dovolj časa, da prideš do kraja namestitve ter se po koncu v miru odpelješ nazaj domov," je nekdo razložil.

Sledilo je še več takšnih mnenj, ki so Darsu predlagali, da tedensko vinjeto podaljšajo v 10-dnevno, saj, kot menijo, je tedenska za turiste prekratka. Oglasil se je Američan Eddy, ki redno potuje v Slovenijo, tukaj ima korenine, in zapisal: "Več možnosti v številu dni med tedensko in mesečno bi bilo res bolje. Že samo prehod od Karavank do meje s Hrvaško ti vzame skoraj ves dan. Izbira glede števila dni pa turista ne bi tako omejila, marsikdo bi namesto enega tedna v Sloveniji ostal dalj časa, kar je bolje za njen turizem."

Večini turistov se 10-dnevne vinjete zdijo veliko boljša rešitev..

Večini turistov se 10-dnevne vinjete zdijo veliko boljša rešitev..

Žiga Živulovič jr./Bobo

Nekateri Slovenijo le prečkajo 

Takšnih se je oglasilo zares veliko število, Romunka Otillia je zapisala: "Letos smo iz Slovenije pot nadaljevali v Italijo, vmes nam je potekla tedenska vinjeta za slovenske avtoceste, za vrnitev domov prek Slovenije smo spet morali vzeti tedensko vinjeto, medtem ko bi bila dovolj le enodnevna oziroma tranzitna (če bi obstajala)." Tudi za Čehinjo Havko bi bila 24-urna možnost zelo doborodošla, sploh za prehode ali enodnevne izlete.

Možnost enodnevne vinjete bi povečalo število turistov v Sloveniji iz okoliških držav, so se strinjali mnogi. Le vprašanje časa je bilo, kdaj se bo oglasil tudi nekdo s komentarjem, da je potovanje možno tudi brez vinjete: "Sam sem opravil enodnevni izlet na Bled in v Kranjsko Goro iz Avstrije, ne da bi se vozil po avtocesti," je zapisal Patrik.

Profimedia

"Že tako imamo na naših avtocestah preveč tranzita, zaradi katerega je poleti skoraj nemogoče priti v službo po avtocesti," pa so svoj pogled na tranzitne vinjete podali nekateri Slovenci v skupini.

Kaj pa cenovna plat?

"Avstrija za 10 dni računa 10 evrov, Slovenija pa za 7 dni 16 evrov. O čem mi tu govorimo?" je jezno zapisal romunski državljan Laurentiu. Na to mu je Vladimir iz Hrvaške odgovoril: "Slovenska tedenska vinjeta je vseeno cenejša kot eno potovanje po Hrvaški. Zame je to ugodno, sploh če pogledam, kaj dobim za to ceno, tu so veliko boljše ceste za manj denarja, z mojega zornega kota ne more biti boljše, kot je."

Za obmejnega Italijana Carla so elektronske vinjete super: "Vsako leto kupim letno slovensko vinjeto, vendar je tu malo dražja, kot je denimo v Avstriji in Švici, ki naj bi bili bogatejši državi."

Profimedia

"Res je, slovenska vinjeta stane več kot avstrijska, a se veliko turistov zgolj pelje skozi državo, s tem pa uničujejo ceste in onesnažujejo naravo, da ne omenjam smeti, kar ni pošteno do domačinov," je bil komentar slovenske članice. Poljak Blazej pa ji je odgovoril: "Menite, da je potem bolje zaobiti avtoceste in uničevati lokalne ceste ter onesnaževati lokalno naravo?" Dodal je, da se prometu pač ne moreš izogniti, zagotovo pa lahko vzpostaviš sistem, ki bo bolj pravičen. "3-dnevna vinjeta za 7 evrov bi bila dober kompromis," je še predlagal.

Svoj pogled je delila tudi Avstralka Joanne: "Vse je odvisno od tega, od kod nekdo prihaja. Tu je cenejše od cestnin v Sydneyju, kjer imamo na vetrobranskem steklu elektronsko tablico, ta ob vstopu na avtocesto zapiska in direktno bremeni kreditno kartico. Ena sama vožnja iz zahodnega predmestja Sydneyja v središče mesta stane veliko več kot 16 evrov (tehnično gledano pa smo ves čas v istem mestu)."

Malo nepozornosti jih lahko drago stane

"Na slovensko avtocesto sem vstopil brez vinjete in jo nato kupil na prvi bencinski črpalki. Upam, da po počitnicah ne bom dobil nobene kazni iz Slovenije," je zapisal Španec Edgaro. "Menim, da na mejah za turiste ni jasno označeno, da morajo imeti vinjeto. Če zgrešite prvo in edino mesto nakupa, se lahko znajdete v težavah. Priporočljivo bi bilo boljše oglaševanje," smo lahko tudi prebrali.

Bobo

"Ko smo prišli iz Italije v Slovenijo, smo čakali skoraj pol ure, da smo dobili vinjeto. Nekateri ljudje niso vedeli številke vozniškega dovoljenja, zato so šli nazaj do avta, pa spet nazaj v vrsto ... Ne čudim se, da so nekateri odpeljali naprej," je nekdo delil svojo izkušnjo.

Kar lepo število članov je povedalo, da so se na določenem delu slovenske avtoceste vozili brez vinjet, niso se znašli, kako in kaj, doma pa zdaj trepetajo pred kaznijo.

Kaj pravijo na Darsu?

Na naše vprašanje, kakšen je postopek za tujce in ali jim lahko Dars pošilja plačilne naloge, če so bili brez vinjet, so nam odgovorili takole: "Prekrškovni postopek za tuje državljane je povsem enak kot za slovenske. Razlika je le v primeru, če kršitelja ne ustavimo na kraju prekrška. Podatki o lastnikih vozil, ki so registrirana v tujini, so nam na voljo le za države članice EU, ki so že implementirale direktivo 2019/520 v nacionalno zakonodajo in omogočile dostop do podatkov."

Srdjan Živulovič/Bobo

Ali to pomeni, da se lahko nekateri izognejo plačilu, nas je še zanimalo: "Vedno obstaja možnost, da se kršitelji izognejo plačilu globe, zato pa ravno pri tujcih dajemo poudarek tudi na nadzoru na terenu, kjer imamo možnost, da jim, če ne plačajo globe, zasežemo dokumente (vrnemo jih po plačilu globe)."

Naše navedbe, da veliko turistov meni, da bi jim 10-dnevne in tranzitne (enodnevne) vinjete veliko bolj koristile od teh, ki so jim trenutno na voljo, pa so komentirali:"Rok oziroma ročnost vinjet je določena v zakonu o cestninjenju. Kolikor smo seznanjeni, za zdaj ni predvidenih nobenih sprememb, kar se tiče dolžine vinjet."

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord